Geometria zawieszenia

Geometria zawieszenia w znacznym stopniu wpływa na bezpieczeństwo, ekonomię oraz komfort jazdy. Prawidłowa geometria zapewnia utrzymanie właściwego toru jazdy przy jeździe na wprost oraz powoduje iż samochód prawidłowo zachowuje się podczas pokonywania zakrętów. Nieprawidłowa geometria powoduje szybsze zużycie opon oraz większe zużycie paliwa w skutek większych oporów toczenia. Samochód jest mniej stabilny na drodze, a więc i mniej bezpieczny.

Regulacja geometrii

Ustawienie geometrii polega na odpowiedniej regulacji parametrów zawieszenia. Regulacji dokonuje się w oparciu o pomiary dokonane za pomocą specjalistycznego sprzętu. Podczas ustawiania geometrii kontroluje się i ustawia:

  • zbieżność
  • kąt pochylenia kół
  • kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
  • kąt pochylenia sworznia zwrotnicy
  • kąt znoszenia
  • kąt skrętu kół

Kiedy należy dokonać regulacji zawieszenia

Kontrola oraz regulacja geometrii powinna być wykonana bezwzględnie po naprawach elementów zawieszenia takich jak:

  • wymiana elementów układu kierowniczego: drążki kierownicze, końcówki drążków kierowniczych, przekładnia kierownicza
  • wymiana elementów zawieszenia przedniego: sworznie, wahacze, amortyzatory
  • wymiana elementów zawieszenia tylnego: amortyzatory, drążki wahaczy
  • oraz w przypadku gdy zauważymy nierównomierne zużycie bieżnika opon

Kiedy zaleca się dokonywać regulacji zawieszenia

Dodatkowo zaleca się kontrolę oraz regulacje zawieszenia w następujących przypadkach:

  • po zakupie używanego pojazdu
  • gdy kierownica nie jest w poziomie
  • co około 70.000 - 80.000 km